21 лют. 2017 р.
Картина Едуарда Мане «Бар у «Фолі-Бержер»- одне з найзнаменитіших художніх полотен.
Важко навіть припустити, що цей шедевр був створений вмираючим художником, якому кожен рух давався важко і з болем. Але навіть у такий важкий час Едуард Мане милується яскравим життям столиці, красиво одягненими веселими парижанами.«Фолі Бержер» було не просто баром - там було безліч розваг: балет, кабаре, пантоміма, оперета, виступи акробатів. Його любили відвідувати представники середнього класу, художники, журналісти ...Воно було улюбленим місцем і Мане. Судячи з усього, начерки та ескізи до картини художник робив прямо у барі. Потім він працював на самоті і попросив барменшу Сюзон і свого друга, військового художника Анрі Дюпре, позувати в його майстерні.Друг Мане і барменша, захоплені спілкуванням один з одним, повинні були складати основу композиції. Не тільки ескізи, а й рентгенівські знімки картини, підтверджують такий задум майстра. Пізніше Мане вирішив зробити сюжет картини більш багатозначним.На задньому плані ми бачимо дзеркало, в якому відбивається публіка за столиками бару. За стійкою бару, навпроти цього натовпу, стоїть поглинена своїми думками барменша. Художнику вдалося передати почуття глибокої самотності посеред юрби людей, які розмовляють, їдять, п'ють, палять, спостерігають за акробатом на трапеції, якого можна помітити у верхньому лівому кутку картини. Відображення в дзеркалі барменши нереально, адже вона дивиться прямо на глядача, а в дзеркалі звернена обличчям до вусатого чоловіка.Якщо придивитися до пляшок, що стоять на мармуровій стійці, то праворуч від пляшки червоного вина можна побачити коричневу пляшку з червоним трикутником на етикетці - логотип Bass Brewery, першого британського запатентованого пива. Компанія виробляє пиво досі. Цікаво, що дату і автограф Едуард Мане поставив на етикетці однієї з пляшок, яка стоїть в нижньому лівому кутку. Відображення пляшок в дзеркалі також не відповідає дійсності.Невідповідність реальності і відображення змушують глядача задуматися, реальний або уявний світ зобразив Мане, це його помилка або він зробив це з якимсь наміром. Деякі з критиків вважають, що помилкове відображення показує дві сторони характеру барменши.Майже за 20 років до написання «Бара у «Фолі-Бержер» Мане викликав скандал в суспільстві своїми найвідомішими зараз картинами «Сніданок на траві» та «Олімпія», для яких позувала, ймовірно, жінка легкої поведінки.На шиї у барменши та ж сама чорна оксамитка, що була у Олімпії. Гі де Мопассан якось назвав барменш «Фолі-Бержер» «продавщицями напоїв і любові». Припускається, що це подвійне життя і відображено в картині, на якій відображення не відповідає дійсності.Мане створив безліч новаторських робіт, які стали золотою серединою між реалізмом і імпресіонізмом. Коли у 1882 році «Бар у «Фолі-Бержер» був виставлений у престижному Паризькому Салоні, картини художника вже супроводжуються табличкою з відміткою «В.К.» («поза конкурсом»). Табличка «В.К.» настроює публіку до поваги, робить визнаним художником.Але Мане вже серйозно хворий на ревматизм і атаксію. Художник помер у віці 51 року, на наступний рік після виставки.Картину можна побачити в Інституті мистецтв Курто в Лондоні, названої так на честь англійського промисловця, співзасновника Інституту, завзятого колекціонера творів мистецтв.
«У своєму останньому великому творі «Бар у «Фолі-Бержер» художник немов прощався з життям, яким так дорожив, про яке так багато думав і яким не втомлювався захоплюватися. Мабуть, ніколи ще світосприйняття майстра не виражало себе в окремому творі з такою повнотою. У ньому є і любов до людини, до її духовної і мальовничої поезії, і увага до її складних, непомітних поверхневому погляду, взаємин з навколишнім, і відчуття хиткості буття, і почуття світлої радості при зіткненні зі світом, і іронія, що виникає при його спостереженні».