Дайджест періодичних on-line видань
з 12 по 18 квітня 2025 року
Зміст стор.
1. Українському агробізнесу пропонують два шляхи, щоб доступ на
африканський ринок 1
2. Агроекспорт з України: кукурудза та соняшникова олія лідирують 2
3. Україна збільшила аграрний експорт до Євросоюзу на 11% 2
4. Виробник на Київщині виводить на ринок нову категорію хліба 2
5. Український виробник виготовив сушильний комплекс для волоського
горіха 2
6. Зростає частка української цибулі на європейському ринку 3
7. Новий круп’яний завод працює переважно на українському обладнанні 3
8. В Україні недостатньо якісної груші для споживання та експорту 3
9. “Молочний альянс” 2024 році експортував продукцію в 27 країн на
1 млрд грн 3
10. Гайсинський цукровий завод розпочав виготовлення цукру з цукрового
сиропу 4
11. Після зимової паузи український ринок соняшника переживає новий етап
— аналітики 4
12. Українські молочники занепокоєні можливим збільшенням імпорту сиру з ЄС 4
------------------------------------------------------------------------------------
1. Українському агробізнесу пропонують два шляхи, щоб доступ на африканський ринок
AgroPolit.com. – 15.04.2025
Артем Гудков, керівник Українсько-Африканської торговельної місії, висловив думку, що Україні потрібно робити ставку на інтеграцію агрокомпаній країни на африканський ринок вже сьогодні, аби повернути втрачену через російську агресію частку агроекспорту та наростити його в перспективі. Він зазначив: «Африканський ринок через всі ці коливання робить ставку саме на внутрішню переробку. Якщо раніше розвиток власного агровиробництва та переробки сприймався як стратегічна мета, то нині це питання виживання, а не просто забаганка».
До серпня 2025 року чотири українських компанії планують запустити перший агровиробничий кластер в Танзанії з агровиробництва та переробки сільсгоспродукції. Крім того,ЄС запустив програму Global Gateway з бюджетом 150 млрд євро для фінансування проєктів у логістиці, медицині, агросекторі та харчовій переробці в Африці. Більше деталей про вихід на африканський ринок для АПК – у інтерв’ю.
2. Агроекспорт з України: кукурудза та соняшникова олія лідирують
AgroPolit.com. – 15.04.2025
За даними Мінагрополітики, експорт української агропродукції за березень виріс до $2,1 млрд і склав 5,4 млн т. Такі дані оприлюднило Мінагрополітики, основні товари — кукурудза та соняшникова олія. У загальному експорті України частка агросектору складає 58% і у порівняно з березнем 2024 року експорт зріс на $87 млн. Топ-5 експортних позицій виглядає так: - кукурудза — $514 млн (2,4 млн т); - соняшникова олія — $503 млн (441 тис. т); - пшениця — $254 млн ( 1,1 млн т); - соя — $150 млн ( 370 тис. т); - м'ясо птиці — $95 млн (41 тис. т). Основні торговельні партнери у березні були: Туреччина, Італія, Іспанія, Єгипет, Нідерланди
Також спостерігається зростання експорту окремих видів продукції переробки у порівняно з березнем 2024 року. Це хлібобулочні вироби - експорт збільшився на 24% (до $29,5 млн); вершкове масло — на 254% (до $9,87 млн); сири — на 32% (до $5,3 млн).
https://agropolit.com/news/29829-agroeksport-z-ukrayini-kukurudza-ta-sonyashnikova-oliya-lidiruyut
3. Україна збільшила аграрний експорт до Євросоюзу на 11%
AgroPolit.com. – 13.04.2025
Укрінформ повідомляє, що за підсумками 2024 року Україна збільшила експорт аграрної продукції до ЄС на 11%. Країни ЄС продовжували імпортувати сільськогосподарську продовольчу продукцію від різноманітних торгових партнерів. Серед головних джерел були Бразилія, Велика Британія й Україна. Імпорт збільшився з Кот-д’Івуару, України й Нігерії, а знизився з рф та Австралії.
Україна була третім джерелом імпорту аграрної продукції в ЄС у 2024 році – 8% від загальної вартості імпорту ЄС. Аграрний імпорт з України до ЄС зріс на 11%, якщо порівняти з 2023 роком і сягнув 13 мільярдів євро. Це пов’язано із збільшенням долі в імпорті двох ключових товарів: рослинних олій, а також олійних та білкових зернових культур. Імпорт українських зернових до ЄС скоротився на 12% у вартісному обсязі через зниження цін, але його обсяг зріс на 6% у порівнянні з попереднім роком.
https://agropolit.com/news/29810-ukrayina-zbilshila-agrarniy-eksport-do-yevrosoyuzu-na-11
4. Виробник на Київщині виводить на ринок нову категорію хліба
AgroPortal.ua.- 16.04.2025
Як повідомляє пресслужба ALVIVA GROUP, компанія першою в країні запустила у виробництво нову категорію спеціалізованих сендвіч-хлібів British Sandwich під брендом «Київхліб». Продукцію з нової категорії виготовляють на підприємстві ТОВ «Український пекарний дім» у місті Біла Церква Київської області.
Лінійка охоплює 6 продуктів: «Британський класичний», «Королівський мультизлаковий», «Рустикальний цільнозерновий», «Шотландський солодовий», «Англійський білий» та «Ірландський злаковий». Серед особливостей продуктів — цільнозерновий хліб із найбільшим вмістом цільнозернового борошна на ринку (36%) та хліб із додаванням борошна із пророщеного зерна (3,6%). Сума інвестицій у запуск нової продуктової лінійки сягнула понад 70 млн грн. Потенційний обсяг виробництва становить понад 1 млн паковань сендвіч-хліба на місяць. Сьогодні виробнича лінія завантажена більш ніж на 50%.
5. Український виробник виготовив сушильний комплекс для волоського горіха
AgroPortal.ua.- 16.04.2025
Головний конструктор компанії KMZ Industries Сергій Бойко розповів, що компанією KMZ Industries реалізовано дуже багато цікавих рішень, але одним із останніх нестандартних проєктів, які були виконані підприємством, є сушильний комплекс для промислового виробника волоського горіха. Цей комплекс складається з 5 сушарок і більш як 10 спеціальних стрічкових конвеєрів. Сергій говорить: «Це нестандартне замовлення стало для нас викликом, адже технологія та конструкція сушарок для горіха відрізняється від зернових. Тож завдяки цьому замовленню ми здобули досвід у новій для нас галузі, виготовили унікальне обладнання та успішно реалізували цей проєкт».
6. Зростає частка української цибулі на європейському ринку
AgroPortal.ua.- 16.04.2025
Українська цибуля вже заявила про себе на міжнародному ринку. У 2021 році імпортна цибуля складала лише 2% європейського ринку, але вже у 2022–2023 роках її частка зросла до 13%. За інформацією менеджера з управління кампаніями ТОВ «БАСФ Т.О.В.» Володимира Воєводіна, основними ринками збуту залишаються Румунія, Болгарія, Австрія та Чорногорія. Нещодавно відновилися постачання до Молдови. З'явилися також нові можливості у Великій Британії. Це відкриває шлях для розширення експорту поза ЄС. При цьому Воєводін додає, що вітчизняне виробництво цибулі останніми роками становило близько 1 млн т на рік.
https://agroportal.ua/news/ukraina/zrostaye-chastka-ukrajinskoji-cibuli-na-yevropeyskomu-rinku
7. Новий круп’яний завод працює переважно на українському обладнанні
AgroPortal.ua.- 13.04.2025
Наприкінці березня у Полтавській області запрацював завод YEDNIST’ FOOD з виробництва круп і борошна, виробничі лінії якого оснастили інноваційним якісним обладнанням переважно українського виробника. Так компанія вирішила підтримати вітчизняне виробництво, повідомив комерційний директор напряму переробки зернових і бобових культур YEDNIST’ GROUP Артем Бутович на виставці-конференції Food&NonFoodMaster-2025. Він розповів: «Українське обладнання не поступається в надійності світовим лідерам. Для ефективної роботи на заводі встановили фотосепаратор нового покоління, який забезпечує якість продукції, видаляючи навіть найменші дефекти та домішки із зерна, а також були впроваджені лущильно-шліфувальні машини, розколювачі гороху та інше новітнє обладнання»,
8. В Україні недостатньо якісної груші для споживання та експорту
AgroWeek.- 13.04.2025
В Україні існує достатня кількість насаджень груш, проте лише деякі господарства здатні виростити продукцію високої якості, що пов’язано з тим, що вирощування груш є доволі складним процесом, розповідає Владислав Макаренко, співвласник фермерського господарства журналу «Садівництво по-українські». Експерт зазначає, що сьогодні для більшості українських виробників питання експорту груші взагалі не стоїть. Це зумовлено дефіцитом цього фрукта на внутрішньому ринку, оскільки країна останні кілька років змушена імпортувати грушу з-за кордону.
https://agroweek.com/agroekonomika/ukrayini-nedostatno-yakisnoyi-grushi-dlya/
9. “Молочний альянс” 2024 році експортував продукцію в 27 країн на 1 млрд грн
Bizagro. – 15.04.2025
Минулого року група компаній “Молочний альянс” поставляла свою продукцію в 27 країн світу, хоча в довоєнний період географія експорту нараховувала 38 країн, розповідає Сергій Вовченко, голова наглядової ради ГК. “За минулий рік ми експортували продукцію лише на суму близько 1 млрд грн. Це зовсім мало. При тому що виручки отримали близько 8,6 млрд грн”, – сказав він. За його словами, переробному підприємству харчової галузі, щоб бути конкурентно здатним, потрібно чітко відстежувати три моменти: інноваційність, якість і ціна. Вовченко також розповів, що після низки поїздок на міжнародні конгреси, переконався в неконкурентності української молочної продукції на європейському ринку та упередженому ставленні до українських виробників зі сторони європейських колег. Вирішити цю проблему, на його думку, зможе державний протекціонізм.
10. Гайсинський цукровий завод розпочав виготовлення цукру з цукрового сиропу
Bizagro. – 14.04.2025
Гайсинський цукровий завод, що входить до складу агрохолдингу “Укрпромінвест-Агро”, розпочав виробляти цукор із сиропу, виведеного на зберігання під час виробничого сезону 2024 року. Про це повідомила пресслужба компанії. У повідомленні зазначається: “Гайсинський цукровий завод – перший в Україні, де впроваджено технологічну схему переробки цукрового сиропу”. Вже перероблено понад 7 тис. тонн цукрового сиропу.
11. Після зимової паузи український ринок соняшника переживає новий етап — аналітики
Elevatorist.com – 17.04.2025
Аналітики департаменту сільськогосподарського кооперативу ПУСК, створеного в межах ВАР, зазначають, що на ринку соняшника після зимової паузи спостерігається різке зростання пропозиції. Експортні показники ростуть, а це означає, що в найближчі тижні відбудеться зниження цін.
За словами аналітиків, наразі відбувається зростання переробки насіння соняшника, через більшу кількість сировини та запуск нових переробних потужностей. У грудні–лютому обсяг переробки становив 800–900 тис. т, у березні — понад 1 млн т, у квітні очікується 1,2–1,3 млн т. Це в свою чергу дозволяє збільшити експорт української олії на світовий ринок.
12. Українські молочники занепокоєні можливим збільшенням імпорту сиру з ЄС
ПроАгро. – 17.04.2025
Нова тарифна політика США хоча й не створює додаткових перешкод для експорту української агропродукції, тим не менш опосередковано позначиться на вітчизняному ринку. У разі вжиття ЄС відповідних збільшених мит на імпорт з США можуть збільшитись поставки до країн Євросоюзу українських товарів. Аналогічно і деякі європейські товари можуть бути переорієнтовані в Україну.
На нещодавньому засіданні Ради директорів Спілки молочних підприємств України було висловлене занепокоєння, що торговельне протистояння США з ЄС створює загрозу переорієнтування експортних поставок європейського сиру. Зокрема, може збільшитись частка імпортного сиру на ринку України, а це негативно вплине на виробництво сиру вітчизняними підприємствами.