top of page

Борщ у газеті

9 квіт. 2021 р.

Художники-імпресіоністи відмовилися від ретельного промальовування об’єктів на картинах і миттєво стали приводом для жартів.

Художній критик Луї Леруа, який вперше назвав художників нової течії імпресіоністами, у своїй розгромній статті на їх виставку говорить і про «кашу з кольорів», і про те, що «шпалерний папір у стадії начерку, і той буде виглядати більш проробленим, ніж цей живопис». Майже 150 років пройшло від першої виставки імпресіоністів, а жарти тривають. І ось один з них – про борщ.

 

Жан-Луї Форен – Фуршет – 1884

 

Смішна картинка зроблена з трохи обрізаної картини французького художника Жана-Луї Форена (1852-1931). Втомлена танцівниця і її настирливий залицяльник зображені у властивій імпресіонізму манері. Цікаво, що навіть такими неохайними мазками художнику вдалося передати втомлений вираз обличчя танцівниці, якій відверто не до букета і люб’язностей літнього залицяльника. «Борщ у газеті» - так пожартували над картиною наші сучасники.

 

Жан-Луї Форен. Шанувальник. 1870-і.

Полотно, олія. 20х15 см. 

Музей образотворчих мистецтв, Х’юстон (США)

 

Форен брав участь у виставках імпресіоністів. Дружив з художниками Мане, Моне, Дега. Його персональну виставку організував Тео Ван Гог – брат художника Вінсента Ван Гога. Анрі Тулуз-Лотрек сказав одного разу так: «Я не належу ні до якої школи і працюю в своєму кутку. Захоплююся Дега і Фореном».

 

У Фолі-Бержер – 1886

 

Коли сім’я Форенів переїхала до Парижу, хлопчик став ходити до Лувру і просто змальовував шедеври собі у шкільний зошит. У 17 років він вже стає своїм серед паризької богеми. Дружить з поетами Верленом і Рембо і, навіть ділить протягом декількох місяців кімнату з останнім.  Одружився з художницею Жанною Боск, з якою багато мандрували. Довгі роки заробляв сатиричними малюнками. Його карикатури публікувалися у популярних газетах і журналах.             

 

Паризький сад – 1882      

 

Він був одним з найвідоміших і шанованих художників Франції свого часу. Більше всього його пам’ятають за численні малюнки, хроніки, коментарі до паризького життя міста кінця 19-го століття.

Прожив Форен 78 років і був визнаний за життя – він був обраний членом Академії образотворчих мистецтв Франції та Британської Королевської академії мистецтв. Його картини зберігаються в багатьох музеях світу.

 

 Танцівниці за лаштунками в опері – 1900

© Центральна науково-технічна бібліотека харчової і переробної промисловості

bottom of page