12 трав. 2017 р.
І у Клода Моне, і у Едуарда Мане є картина «Сніданок на траві». Правда, перший художник завершив своє полотно у 1866 році, а другий трьома роками раніше.
«Сніданок на траві» Клода Моне є своєрідним виразом підтримки однойменної картини Едуарда Мане, яка у 1863 році викликала справжній скандал в рамках «Салону Знедолених». На цій картині була зображена гола жінка в оточенні одягнених чоловіків - нечувана зухвалість для тих часів.
«Салон знедолених» з'явився завдяки вказівці імператора Наполеона ІІІ провести окрему виставку для 3000 картин, які не були допущені журі до участі у Паризькому Салоні. В ньому брали участь художники, імена яких знайомі сьогодні кожному шанувальнику мистецтва. Серед полотен такі майстри як Пісарро, Уістлер, Сезанн… Там публіка і побачила «Сніданок на траві» Мане.
Сьогодні картина Едуарда Мане вважається шедевром імпресіонізму, а у 1863 році для паризької публіки полотно стало справжнім шоком, а сам Мане придбав репутацію бунтаря. Згадують, що чоловіки якнайшвидше проводили своїх дружин повз картини, а потім поверталися назад, щоб подивитися самим.
Варто відзначити, що оголені жінки на картинах стали предметом класичного мистецтва задовго до Мане, але оголеними, як правило, зображували богинь.
Робота створювалася під враженням малюнків знаменитих художників епохи Відродження Рафаеля і Джорджоне. Мане зобразив оголену жінку і чоловіків у позах, ідентичних сидячій групі в правому нижньому кутку картини «Суду Париса», створеної Рафаелем у 1515 році.
А поєднання одягнених чоловіків і оголених жінок, що викликало скандал у Парижі, аж ніяк не було новою темою - у 1510 році була написана картина «Сільський концерт» (яка раніше вважалася картиною Джорджоне, але тепер мистецтвознавці припускають, що це творчість раннього Тиціана), на якій була зображена подібна сцена.
У картині Мане «Сніданок на траві» на передньому плані видна оголена жінка, а біля неї двоє захоплених бесідою чоловіків. Люди в сучасному вбранні підкреслюють намір Мане показати реальних людей і реальні події. Обурило критиків і те, що жінка на передньому плані «безсоромно дивиться на глядачів, нітрохи не соромлячись своєї наготи».
Одягнені чоловіки на картині - родичі Мане: один з них - його брат Ежен Мане, а інший - майбутній шурин, голландський скульптор Фердинанд Леенхофф. Оголена жінка - Вікторина-Луїза Меран, яка була популярною музою паризьких живописців кінця 1800-х років. Їй дали прізвисько «Креветка» через мініатюрні статури, рожеве обличчя і руде волосся. Вона позувала Мане і для інших полотен: «Портрет Вікторини Меран», «Вулична співачка», «Мадемуазель Вікторина в костюмі матадора», «Жінка з папугою», «Гітарист», знаменитої і також скандальної «Олімпії».
Популярне на ті часи трактування «Сніданку на траві» і «Олімпії» передбачало, що ці нахабні голі жінки повинні бути дамами вільної поведінки. Це живилося чутками, що Меран була путаною і любила випити. Насправді, вона дожила до 83 років і домоглася визнання – Вікторина Меран сама стала згодом художницею, виставляла свої картини в престижному Паризькому салоні, була прийнята до шановної "Спільноти французьких артистів".
На картині є невеликий натюрморт. У лівому нижньому кутку картини на знятому платті у горошок можна помітити кошик з фруктами і круглий хліб.
У «Сніданку на траві» не тільки зіткнулися культурні елементи різних епох. Мане також відкинув правила пропорції, що найбільш помітно по жінці на задньому плані картини, яка миється у річці. Порівняно з чоловіками перед нею вона непропорційно велика. Бунтівний стиль Мане надихнув багатьох художників, таких як Клод Моне, Джеймс Тіссо, Поль Сезанн, Пабло Пікассо.