top of page

Сир до вашого столу

20 груд. 2019 р.

Сир – не тільки улюблена їжа для гурманів, але й справжня муза в історії мистецтва. Сир надихав художників від голландських майстрів, натюрморти яких ми вже розглядали, до сучасності.

Спочатку згадаємо про голландців.  Не дивлячись на непридатні умови не тільки для землеробства, але і для життя взагалі, голландці ще до свого «золотого століття» у 17-му сторіччі, про яке можна прочитати у цій же рубриці в матеріалі «Голландський натюрморт – інтелектуальна гра - головоломка»,  спромоглися зробити зі своїх  засолених земель родючі лани. Ретельно оброблена земля, яка ще вчора була колишнім морським дном, давала хороші врожаї. До нашого часу Голландія залишається на перших позиціях в Європі у сільському господарстві. Корови тут завжди давали дивовижні надої! Але молоко – продукт, що  швидко псується. Що ж робити з його надлишками? Звичайно, сир! І масло. 

На картині «Натюрморт з сирами» Флоріса ван Дейка той сир, який зверху, - темний, більш витриманий, старий. Тут ціла піраміда з сирів різної витримки. Бачимо ми і маслини, які везли з Італії та Іспанії.

Нещодавно голландські мистецтвознавці виявили книжки з лікарськими порадами тих часів, в яких  підкреслювалась користь сирів для травлення і рекомендувалось завершувати кожну трапезу невеликим шматочком сиру.

Флоріс ван Дейк, Натюрморт з сирами, 1615 р.

 

Століттям пізніше сир зображує на своїх полотнах французький художник Жан-Батіст-Сімеон Шарден, пензлю якого належать одні з найкращих натюрмортів у французькому живописі. Про його картини кажуть: «Це - чисте свято фактури, кольору і форми».

Зображуючи продукти харчування, і сир у тому числі, художники переважно оспівували смак і естетичну привабливість їжі. Проте, в XX-му столітті харчам у живописі відводиться більш символічна і експериментальна роль.

Жан-Батіст-Сімеон Шарден,

Банка абрикосового варення 1758 р.

 

 Каталонський художник, скульптор, гравер, письменник, яскравий представник сюрреалізму XX століття Сальвадор Далі створив один з найбільш відомих образів в історії мистецтва - годинник, який плавиться і розтікається. На задум картини «Постійність пам'яті» художника надихнув м'який французький сир. І хоча дехто вбачає в ній вплив теорії відносності Ейнштейна, сам Далі завжди стверджував, що годинники є нічим іншим, як «ніжним, екстравагантним і самотньо-параноїдальним Камамбером часу і простору».

Сальвадор Далі, Постійність пам’яті 1931 р.

 

Сир, як об'єкт краси, нещодавно заново відкрив британський художник Крістіан Ферр. Цікаво, що він наймолодший в історії, який у віці 28 років був уповноважений Королівською Зарубіжною Лігою офіційно намалювати портрет Королеви Єлизавети II, яка з багатьох художників вибрала саме його.Як зазначив Ферр, його приваблюють не тільки візуальні якості сиру, але й «майстерність, яка потрібна для його виготовлення».

Він намалював практично всі види сиру від твердого «Бемстера» до схожого на суфле «Петі Лангре». Дивним чином художника також надихають плавлені сирки масового виробництва, у яких він знаходить щось «дійсно кумедне». «Це було одразу після брекзіту, і він виглядав так самотньо», - додає Крістіан Ферр.

Художник зазначає, що його картини з сирами можуть відобразити весь спектр людських емоцій. А те, який сир подобається людині, може багато розповісти про неї. Улюблений сир самого Ферра - це витриманий «Гауда» - цілком влучно для наступника голландських художників.

Крістіан Ферр


Традиційно, наприкінці грудня у Центральному будинку художника Національної спілки художників України відкривається Всеукраїнська Різдвяна виставка. На цей раз виставка відбудеться з 19 грудня до 12 січня.

bottom of page